I höst startar den nya YH-utbildningen Mathantverkare i Boden, med en tydlig ambition att öka den lokala satsningen på närproducerade och hantverksmässiga livsmedel och livsmedelsproducenter i Norrbotten.
Utbildningen drivs av Changemaker Educations som sedan flera år driver utbildningar inom spel, webbutveckling och turism med bas vid Boden Business Park.
En ökad efterfrågan på närproducerat, mer medvetna livsmedelskonsumenter och matturism som trend – intresset för mat och lokala producenter har nog aldrig varit så stort som nu. Med utbildningen ‘Mathantverkare’ får de studerande redskapen att själva starta upp och driva en småskalig verksamhet inom livsmedelsindustrin, eller att skala upp sin redan existerande verksamhet. Utbildningen riktar sig även till dem som jobbar eller vill jobba på etablerade företag och hjälpa dem att växa på ett medvetet och hållbart sätt.
– Vi på Changemaker Educations är mycket glada att vi får bedriva en utbildning inom mathantverk och livsmedel i Boden, Norrbotten. Vi är redan etablerade inom gaming industrin på Boden Business Park, men vår målsättning är att även vara en stark aktör inom Mat och Turism med hållbarhet i fokus. Vår ambition är att hjälpa till och stötta lokala entreprenörer och företagare inom livsmedelsindustrin genom den nya utbildningen, säger Lina Ekström Morin, Changemaker Educations.
Intresset för närproducerad, lokal och ‘riktig’ mat har ökat på senaste tid i såväl Norrbotten som hela Sverige. Boden Kommun är en av aktörerna som stödjer satsningen och ser ett stort värde med utbildningen ur ett näringslivsperspektiv.
– Vår senaste pusselbit har fallit på plats! Vi som arbetar med tillväxt ser goda möjligheter i att stärka branschens utveckling vilket linjerar med befintliga utvecklingsstrategier. För en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion skapar denna utbildning förutsättningar för både individen och företagarna, säger Jörgen Nordqvist, näringslivsutvecklare Boden Business Park.
Flera livsmedelsföretag i regionen ställer sig bakom utbildningen och kommer att vara inblandade i utformningen framöver. Ett av dem är Polarbröd som ser att mer kompetens inom livsmedelsindustrin behövs lokalt.
– Det är så roligt att Boden har fått denna utbildning kring mathantverk. Vi på Polarbröd arbetar med att stärka våra lokala nätverk genom projektet CHARM med förhoppningen att längre fram kunna hitta samarbeten för framtida produkter. Att då Boden bidrar med att utbilda framtidens foodmakers känns jättespännande. Tillsammans ska vi sätta norra Sverige på matkartan! säger Karin Bodin, VD på Polarbröd.
Andra företag inom livsmedel och turism som står bakom utbildningen inkluderar J.Petterssons Chark i Boden, Bondgården Bälinge, Quality Hotel Bodensia, Järnspisens Matbod, Elite Hotel Mimer, Umeå, Arjeplog hotell Silverhatten AB – Silver Resort, Tegelbrukets hantverksmejeri, Treehotel och Utblick-Huuva Hideaway.