Ett speeddejting-event mellan potentiella arbetsgivare och medarbetare och en fot in i branschen för Boden Game Camps studenter. Rekryteringsmässan The Ting framkallade många känslor.
För andra året i följd arrangerades rekryteringsmässan The Ting på Boden Business Park i Sävast. Där fick studenterna en chans att möta representanter från spelbolag inom spelbranschen i hopp om att få en sex månaders lång praktikplats. Med betoning på en chans.
Upplägget går nämligen ut på att varje elev har 15 minuter på sig att presentera sig själv. Under den tiden har också bolaget och studenten möjlighet att ställa frågor till varandra.
– Företagen har tillgång till deras portfölj och kan se vad de har gjort. Här handlar det om att få en bild av personen som kan vara intressant, säger Hanna Müller, affärsutvecklare vid Boden Game Camp.
En av studenterna som tog vara på möjligheten var Gautjam Sathish som läser andra året på utbildningen Game Artist och han kom väl förberedd.
– Jag har försökt läsa på om företagen, ställt frågor till elever som var på eventet förra året och skapat kontakter via Linkedin. Det här är ett jättebra tillfälle att komma in i branschen så jag vill göra ett gott intryck, säger han.
Nöjda bolag
Det var en något nervös stämning, men samtalen med företagen beskrevs många gånger som positiva och lustfyllda.
En som också var uppsluppen var Hanna Müller som summerade dagen som väldigt lyckad.
– Det har varit särskilt roligt att träffa bolagen som var här i fjol och hittade praktikanter då. De var väldigt nöjda och berättade att det var anledningen till att de kom tillbaka.
– Målet är ju att det här ska leda till ett jobb efter utbildningen, därför är det bra att det kom en variation av större och mindre bolag. Det finns fördelar med att starta i ett mindre bolag och se hela processen, men samtidigt är det jättebra att det finns möjlighet att ta sig in på ett större företag också, säger hon