Många företag i Boden söker med ljus och lykta efter rätt kompetens. Nu får de hjälp av kommunens robot Noah som kopplar ihop arbetsgivare med kvalificerade kandidater, snabbt och enkelt.
Bodens samhälle och näringsliv står inför en historisk tillväxt. Kommunen har satt ett ambitiöst mål att öka befolkningen från 28 000 till 33 000 invånare till år 2030, inte minst till följd av Stegras etablering och de cirka 1 500 nya arbetstillfällen som den innebär. Samtidigt växer många andra företag i Boden i takt med den gröna omställningen, vilket gör kompetensförsörjning till en av de största utmaningarna.
– Det är ett hårt tryck på arbetsmarknaden, och vi behöver fler personer med rätt kompetens än vad som idag finns tillgängligt i Norrbotten, säger Annica Zakrisson, affärschef på EBK Infra, ett företag som på två år har vuxit från två till sju anställda.
För att möta den växande efterfrågan på arbetskraft har Bodens kommun utvecklat en rad digitala tjänster. En central del i satsningen är databasen på Flyttatillboden.se, där intresserade har kunnat registrera sig och ladda upp sina CV:n. Sidan har cirka 45 000 besökare per månad och 2500 personer har lämnat in sitt CV det senaste året. En analys visar att 91 procent av de registrerade har relevant utbildning eller erfarenhet inom de yrken de söker – och dessutom uttryckt en vilja att flytta till Boden.
Automatiserad matchning
En utmaning har dock varit att koppla samman dessa kandidater med arbetsgivare. Tidigare har ansvaret för kontakten legat på den arbetssökande – men det förändras nu. Under tisdagen presenterade Bodens kommun en ny digital lösning: matchningsroboten Noah.
Noah är en automatiserad e-posttjänst som främst gör det enklare för små och medelstora företag utan egna HR-avdelningar att hitta rätt personal. Tjänsten är kostnadsfri och filtrerar matchningar i kommunens databas, utifrån kandidaternas kompetens och arbetsgivarnas behov.
Arbetsgivaren får ett mejl med relevanta kandidater och en översikt av deras erfarenhet och utbildning, samtidigt som kandidaten får information om företag som matchar deras profil. Automatiska uppföljningar sker för att säkerställa att kontakten har tagits och vad resultatet blev.
– Vi vill göra rekryteringsprocessen så enkel och effektiv som möjligt. På detta kopplar vi också vår digitala marknadsföring om livet i Boden. På så sätt hittar vi personer som kan tänka sig att flytta hit, sedan uppmanar vi dem att registrera sig och bli matchad via Noah, säger Beatrice Isaksson, digital marknadsförare i Bodens kommun.
Inte en lösning på kompetensförsörjningen
Tio företag av varierande storlek har redan anmält sig för att testa tjänsten under våren. Efter utvärderingen kan den bli tillgänglig för fler arbetsgivare. EBK Infra, som är ett konsultbolag inom bygg, mark och anläggning, är ett av dessa företag och Annica Zakrisson är förhoppningsfull över vad det kan innebära.
– Vi har tittat mycket på hemvändare, men det här kan hjälpa oss att även hitta personer som är villiga att flytta hit. Det är precis vad vi behöver.
Matchningstjänsten Noa är en del av en bredare strategi där kommunen aktivt arbetar med att synliggöra Boden och de möjligheter som finns här. Genom Flyttatillboden.se kan potentiella invånare få en helhetsbild av livet i Boden – inte bara jobbmöjligheter, utan även boende, fritid och samhällsservice.
– Vi ska vara tydliga med att Noah inte ensam kommer att lösa kompetensförsörjningen, men den är ett viktigt stöd i rekryteringen och ett verktyg som kan hjälpa företag att hitta relevanta kandidater, avslutar Beatrice Isaksson.