Bygget av järnväg till och från Boden Industrial Park har nått en ny milstolpe. Spårläggningen är i full gång – ett viktigt steg i arbetet med att stärka Bodens roll i den gröna omställningen.
När Stegra valde Boden som plats för världens första storskaliga gröna stålverk stod det snabbt klart att infrastrukturen behövde utvecklas i samma takt som industrin. För att möjliggöra hållbara godstransporter mellan Boden Industrial Park och Malmbanan tog Bodens kommun ett avgörande initiativ: att bygga ny järnväg – snabbt, samverkande och utan att belasta skattebetalarna.
Lösningen blev en offentlig-privat samverkan (OPS) där Polar Structure står för investeringarna och kommunen för det strategiska inflytandet. Resultatet är ett av Sveriges snabbaste och mest kostnadseffektiva järnvägsbyggen, där spåret nu börjar ta form på plats.
– Att vi lyckats hålla både tempo och budget i ett projekt av den här storleken är inget annat än anmärkningsvärt. Vi ser nu hur järnvägen tar form, vilket också gör den gröna omställningen konkret för invånare och näringsliv, säger Mats Berg, näringslivschef i Bodens kommun.
Spåret byggs för att klara 1 000 meter långa tåg – i linje med EU:s krav för det transeuropeiska transportnätet TEN-T. Det innebär inte bara effektivare logistik, utan också nya möjligheter för hela regionens industriella utveckling. När järnvägen står klar i början av 2026 stärks norra Sveriges roll som en strategisk knutpunkt för export, transporter och tillväxt.
Ett rekordbygge med hög puls
Bakom bygget står bland andra PEAB, som nu är mitt i arbetet med att lägga spåret.
– Det är ett intensivt och spännande projekt med hög puls. Vi bygger från naturmark till färdig järnväg på bara 20 månader, inklusive projektering. Det ställer höga krav på planering, flexibilitet och samverkan mellan alla aktörer, säger Andreas Öhgren, arbetschef på PEAB.
Andreas Öhgren, arbetschef PEAB.
Att byggnationen håller både tempo och kvalitet tillskrivs det täta samarbetet mellan kommunen, entreprenörer och operatör.
– Vi är många som jobbar hårt och det är stimulerande för hela arbetslaget. Alla känner att de är med och bygger något som har betydelse långt utanför vår vardag, säger Andreas Öhgren.
Järnväg symbol för framtidens infrastruktur
Att bygga ny järnväg är i sig ovanligt i Sverige – men i Boden har det blivit ett konkret verktyg för att möta industrins behov och skapa långsiktig hållbarhet. Spåret blir en ryggrad i det nya logistiska ekosystemet som växer fram i regionen.
– Det här är inte bara en milstolpe för projektet utan ett tydligt tecken på att vi lyckas leverera framtidens infrastruktur i realtid. Vi har också fått en stark och långsiktig partner i Polar Structure, vilket stärker vår attraktionskraft som industrikommun ytterligare, säger Mats Berg.
När rälsen nu läggs på plats knyts ännu en avgörande del av den gröna samhällsomställningen ihop – spåret leder rakt in i framtiden.
Som en del av samma infrastruktursatsning bygger PEAB även en ny väg till området – ytterligare en pusselbit i det moderna logistiknätverk som växer fram i och omkring Boden Industrial Park.