Bodens kommuns inflyttningsservice är en av flera viktiga pusselbitar i den pågående samhällsomställningen. Med personlig kontakt och smarta digitala lösningar välkomnas nya kommuninvånare och kompetenser.
Bharat Kumar och Krishnama Raju från Indien har arbetat tillsammans på olika platser under 17 års tid. De är två av H2 Green Steels handplockade internationella spetskompetenser. För första gången har deras familjer valt att följa med dem på deras uppdrag ute i världen. Familjerna kom till Boden just när vinter övergick till vår och norrskenen avlöstes av långa ljusa kvällar som snart blir midnattsljusa dygnet runt. Med över 40 graders temperaturskillnad mötte de över en natt ett helt nytt liv. Bodens inflyttningsvärdar blev den första kontakten för alla praktiska frågor utanför jobbet.
– Det är väldigt bra för oss. Vi vill vara med våra familjer och här fanns den möjligheten, säger familjerna.
Deras barn, två syskonpar på 8 respektive 11 år, är de första eleverna i Boden International School.
Vid Bodenxts besök har familjerna just anlänt till äventyrsbadet NordPoolen i centrala Boden. Barnen hälsar glatt med svenska fraser och berättar att de gillar Boden och längtar efter att få åka skridskor. Mammorna Sailaja och Naveena vill lära sig svenska så snart som möjligt och få jobb här. Familjernas första boende är varsin lägenhet i centrala Boden. Men de letar efter hus, gärna nära varandra och inte alltför långt från barnens skola.
Under en söndagseftermiddag har de guidats runt till olika besöksmål, anläggningar och fritidsmöjligheter i och runt Boden. Turen avslutas med “dive and dine”, middag och bad, tillsammans med fler nyanlända H2 Green Steelanställda. Satsningen är en del av de uppskattade insatser som görs av Bodens inflyttningsservice.
Inflyttningsservice
Grunden till den kommunala funktionen inflyttningsservice har lagts av Linnéa Byberg som var den inledande inflyttningsvärden. Hon är infödd bodensare och har god kännedom om både föreningsliv, skolsystem, stad och landsbygd.
Inflyttningsteamet har kompletterats med Peter Wallin, som har lång erfarenhet av besöksnäring och värdskap lokalt och nationellt, och Katarina Nyberg, medborgarservice. Tillsammans förstärker de arbetet med såväl det praktiska mottagandet som den organisatoriska systematiseringen av alla de uppgifter som inflyttningsservice tar emot.
Samarbetsavtal
H2 Green Steel har ett samarbetsavtal med Bodens kommun gällande deras personals inflyttning. I samarbetsavtalet förbinder sig Bodens kommun och H2 Green Steel till ett antal ömsesidiga åtaganden. Syftet är att underlätta och säkerställa att så många som möjligt i den växande gruppen anställda i H2 Green Steel bosätter sig i Boden. Från kommunens sida rör det sig primärt om stöd i frågor kopplade till bostäder, förskola och skolgång för de medarbetare som väljer att bosätta sig i Bodens kommun. Men samtidigt blir inflyttningsservice en personlig kontakt rakt in i samhället gällande information om allt från handel till fotbollsträning.
Arbetet med stålverkets potentiella anställda går konkret till så att H2 Green Steels rekryterare förmedlar kontakten till inflyttningsservice. Linnéa Byberg genomför ett första digitalt inflyttningsmöte där hon kartlägger önskemål och behov. Utifrån de första samtalen sorteras förfrågningarna in i ett digitalt formulär som styr ärendena vidare till skola, barnomsorg, boendehantering med mera.
“Flytta till Boden”
Inflyttningsservice är tillsammans med kompetensförsörjningsteamet en viktig del av ekosystemet på webben Flytta till Boden. Flytta till Boden-webben är uppbyggd internt av Bodens kommun och skräddarsydd för att på ett smart sätt matcha och slussa in intresseanmälningar. “Flytta till Boden” har 50 000 besökare och 7 miljoner exponeringar i digitala kanaler per månad. Omkring 3 000 besökare per månad återkommer och 100-150 personer i månaden tar kontakt för att flytta hit och arbeta.