Den är nu på plats: den nya bron som förenar Södra Svartbyns bostadsområden med Gruvbergets friluftsområde. Dedikerad för gångtrafikanter, cyklister och skoterförare blir den en nyckel för att bevara tillgängligheten till naturen – även efter industrins stora infrastrukturutbyggnad.
Under vecka 21 lyftes de sista brodelarna på plats. Med det har bron, en av totalt tio inom infrastrukturprojektet vid Boden Industrial Park, nu tagit form i landskapet.
– Friluftslivet är en självklar del av vardagen för många bodensare. Den här bron gör det möjligt att bevara tillgängligheten till våra rekreationsområden, även efter att ny väg och järnväg har byggts. Det är ett konkret exempel på hur vi i Boden kombinerar samhällsutveckling med livskvalitet i vårt Närhetsliv, säger Magnus Åkerlund, kommunchef i Bodens kommun.
En bro för alla årstider
Bron sträcker sig över den nya järnvägen och skapar en naturlig länk mellan bostad och rekreation. På vintern öppnar den för skotertrafik till Gruvberget, ett populärt mål för utflykter, längdskidåkning och friluftsliv. Under barmarkssäsongen tar löpare, barnfamiljer, cykelentusiaster och hundägare samma väg – direkt från villaområdena i Södra Svartbyn till skogens lugn.
– Det är en milstolpe för hela projektet. Vi har sett fram emot att få den här på plats under lång tid, säger Max Havama, projektledare vid Polar Structure, som bygger infrastrukturen till Boden Industrial Park.
Den nya friluftsbron får ett multifunktionellt syfte – med plats för både fotgängare, cyklister och skotertrafik.
En del av en större helhet
Bron beräknas öppnas till hösten och är en av tio som byggs i området. Vissa möjliggör säkra korsningar mellan väg och järnväg, medan andra – som den här – är till för att människor enkelt ska kunna röra sig mellan stad och natur.
– Alla broarna är nu färdiggjutna. Det som återstår är kompletteringar inför att vi ska kunna färdigställa väg och järnväg, säger Max Havama.
Den nya infrastrukturkorridoren, som ska knyta samman Boden Industrial Park med Malmbanan, färdigställs etappvis. Järnvägen beräknas stå klar vid årsskiftet 2025/2026.
Max Havama, Projektledare vid Polar Structure