Namnbytet, konkurrensen med Hybrit och 1 500 nya jobb – stort intresse för Stegras gröna stålverk i Boden när bolaget mötte bodensarna.
Cirka 250 personer samlades på Folkets Hus för att ta del av en efterlängtad uppdatering från Stegras vd, Henrik Henriksson. Under mötet fick deltagarna inblick i det pågående bygget av det gröna stålverket, bakgrunden till namnbytet från H2 Green Steel, samt hur projektet finansieras och vad det innebär för framtida kundrelationer.
– Vi följer tidsplanen och räknar med att produktionen kan starta i mitten av 2026. Nu handlar det inte längre om vi kan trycka på den gröna knappen, utan när. Allt ligger i våra händer, sa Henrik Henriksson.
Han grundar sin optimism på att alla viktiga delar nu är på plats: kundbasen är säkerställd, leveranserna av byggmaterial till sajten fungerar, och budgeten håller. Hittills har de inte behövt använda reservmedel, vilket enligt Henriksson ger en stark position inför framtiden.
– Det är inbyggt i vår finansiering att det finns pengar som kan fungera som en slags reserv och för att vi ska kunna trimma fabriken fram till 2028. Det innebär att vi kan förbereda oss väl innan vi når full lönsamhet, förklarade han.
Förväntade utmaningar – men med trygghet i bufferten
Henriksson var dock tydlig med att uppstartsfasen kommer att innebära utmaningar. Han refererade till sina tidigare erfarenheter från Scania och betonade att det inte är enkelt att få igång en ny fabrik.
– Problem kommer garanterat att uppstå, det är ofrånkomligt. Men med den buffert vi har byggt upp känner jag mig helt trygg med att vi kommer kunna hantera dem, sa han.
Efter presentationen fick publiken möjlighet att ställa frågor, och intresset var så stort att mötet drog över med över en timme. Bland frågorna fanns några som rörde Stegras förhållande till konkurrenten Hybrit, där både LKAB och Vattenfall ingår.
Henriksson uttryckte stor respekt för Hybrits arbete och deras framsteg inom produktionen av grönt stål. Han menade dock att konkurrensen mellan företagen snarare är en fördel, då den driver innovation och stärker Sverige som ledande aktör inom den gröna omställningen.
– Titta på Scania och Volvo som tillsammans gjort att Sverige har några av världens största lastbilstillverkare. Jag tror det är bra för Sverige om vi kommer att ha två spelare som blir världsledande på grönt stål.
Lokal arbetskraft och internationell kompetens
En återkommande fråga under mötet var de 1 500 jobb som väntas skapas när både stålverket och vätgasanläggningen står klara. Stegra har redan börjat bygga teamen som ska leda olika avdelningar, och en betydande del av kompetensen i själva stålverket, som är en av anläggningens tre produktionsplattformar, planeras komma från Nordamerika.
– Det har inte byggts ett stålverk i Europa på över 40 år. Tekniken vi använder, med ljusbågsugn, är väletablerad i USA, och det är viktigt att vi får in specialister tidigt i processen så att de kan lära upp nästa generation här i Sverige, sa Henriksson.
Ett liknande upplägg kommer ske inom andra avdelningar, samtidigt poängterade han att en stor del av personalstyrkan ska rekryteras från Sverige, inklusive lokala talanger. På sikt ser Henriksson ett behov av att utbilda fler gymnasieingenjörer, som efter en fyraårig teknisk utbildning kan gå direkt ut i arbetslivet.
– Det är något vi tittar på tillsammans med kommunen för att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen, förklarade han.
Kopplingarna till Northvolt
Northvolts situation i Skellefteå togs också upp under frågestunden, med tanke på bolagens kopplingar via majoritetsägaren Harald Mixs investmentbolag Vargas. Henriksson beklagade sig över de utmaningar Northvolt stött på, men betonade samtidigt att Stegra är ett helt annat företag med andra förutsättningar.
– Vi har en bred ägarbas och kunder inom flera olika industrier, inte bara bilindustrin. Vårt stål kommer att ha samma egenskaper som traditionellt brunt stål, men med en tillverkningsprocess som sänker koldioxidutsläppen med 95 procent – det är där innovationen ligger, sa Henriksson.
Stålverket i full kapacitet 2030
Stegra bygger just nu världens första storskaliga gröna stålverk och Europas största vätgasanläggning vid Boden Industrial Park. När anläggningen når full kapacitet 2030, förväntas den producera 5 miljoner ton grönt stål per år och 2026 väntas produktionen och upptrappningen till 2,5 miljoner ton starta. Boden Industrial Park, med en yta på 550 hektar, har blivit Sveriges största detaljplanerade industriområde, varav Stegras område täcker 270 hektar.