I Svenskt Näringslivs årliga omdöme av kommunernas sammanfattade företagsklimat bibehåller Boden sin position som topp i Norrbotten. Detta trots den pågående samhällsomställningen med alla påföljande utmaningar.
Bodens kommun har under flera år strategiskt verkat för att långsiktig stärka och utveckla samarbetet med Bodens entreprenörer och det lokala näringslivet. Resultatet är att Boden fortfarande ligger högst av Norrbottens 14 kommuner, närmast följd av Överkalix.
Svenskt Näringsliv mäter varje år drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina kommuner. Svaren från enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen. Svaren räknas sedan samman med fem statistikfaktorer till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner. Den slutgiltiga rankingen presenteras senare i höst.
Boden har de senaste åren klättrat stadigt och behöll i år sitt totala NKI-värde (nöjdkundindex) på 4,1. Rikssnittet ligger på 3,5 och Norrbottens 3,1.
– Trycket ökar nu successivt på oss i Boden kring H2 Green Steels etablering. Det känns därför oerhört glädjande att vi trots det klarar av att upprätthålla en så hög nivå i vårt fortlöpande arbete kopplat till vårt lokala näringsliv. Ett attraktivt och välfungerande företagsklimat är en väldigt viktig framgångsfaktor i den pågående gröna samhällsomställningen. Och vi kan och vi ska alltid bli ännu bättre, säger Claes Nordmark, kommunalråd.
Gällande tillstånd, tillsyn och kontroll ligger Boden högt över Sveriges siffror. Det handlar om hur lätt kommunen är att komma i kontakt med, rimliga handläggningstider, råd, vägledning och förståelse.
Det framgår också tydligt att bostäder och kompetensförsörjning är viktiga frågor att prioritera. Majoriteten anser att utbildningarna i Boden matchar kompetensbehovet. Den synpunkten ligger nästan dubbelt så högt i Boden jämfört med snittet i landet. Undersökningens NKI-värde för kommunala upphandlingar i Boden har legat över rikssnittet ända sedan 2017 och är i år det högsta hittills.
– Att vi lyckas bibehålla samma position och NKI-värde (4,1) ser jag som ett styrkebesked för oss som organisation och i vår relation till vårt lokala näringsliv. Det förtroendekapital vi över tid lyckats skapa ska vi bygga vidare på och hela tiden försöka förbättra. De närmaste åren kommer att bli oerhört spännande men även utmanande och vi vill ha med oss våra lokala entreprenörer på den här resan säger Mats Berg, näringslivschef.
De aktuella siffrorna ska nu matchas mot interna undersökningar och planer för att vässa Boden ytterligare som företagsvänlig kommun.
Text och foto: KOMM/Bodens kommun