Bodens kommun och H2 Green Steel har gjort ett gemensamt samlat avstamp för bygg- och entreprenadbranschen. På en välbesökt nätverksträff informerades det om det aktuella läget i Boden just nu och kommande affärsmöjligheter i spåret av den gröna omställningen.
120 företagare från bygg- och entreprenadbranschen samlades på Bodentravet för den första av flera kommande branschträffar i Boden. Arrangör var Bodens kommun tillsammans med H2 Green Steel.
Under en komprimerad förmiddag med efterföljande lunch levererades både övergripande lägesinformation och handfasta råd till de samlade företagen.
– Vi vill att det vi gör inte bara ska ske I Boden, utan FÖR Boden, säger Anne Graaf, VP Infrastructure Services H2 Green Steel.
Hon klargjorde att ett antal stora internationella leverantörer kommer att upphandlas av H2 Green Steel och att målet är att få in rätt underleverantörer under dem. Bland annat planeras träffar där dessa aktörer och det lokala näringslivet kan mötas.
Redan nu har en del av de stora bolagen som förhandlar med H2 Green Steel inlett sin scanning av vad som finns lokalt. Därför är det extra viktigt att som företagare se till att synas och ha rätt information tillgänglig, även på engelska.
En viktig roll i kvalificeringsarbetet har även Bodens kommuns näringslivs- och affärsutvecklare, som utifrån sina nätverk och register bistår med att vägleda de internationella bolagen in i kommunen med så kallad business softlanding. Boden Business Parks näringslivsutvecklare är också länken mellan de lokala företagen och inkommande bolag.
– Tänk er att ni själva skulle etablera er i ett annat europeiskt land. Hur skulle ni göra och vad behöver ni veta? Det är det som business softlanding handlar om, att göra processen så smidig som möjligt, förklarar Nils Lindh, affärsutvecklare på Boden Business Park.
Mats Berg, näringslivschef Bodens kommun och Thomas Fägerman, vd Boden Business Park, beskrev Bodenxt-organisationens fyra delprojekt leva och bo, infrastruktur, näringsliv och kompetensförsörjning och gav också inspel utifrån sina perspektiv.
– Vi spelar på rörligt mål. Det som händer här har inte hänt på så många ställen i Sverige. Det kommer kräva mycket av oss. Vi jobbar med att ständigt följa upp och justera i syfte att från kommunens sida göra allt för att nå målsättningen att H2 Green Steel har sitt stålverk på plats 2025, säger Mats Berg.
Thomas Fägerman nämnde även de omvärldsfaktorer som vi har att förhålla oss till, som världsläget, NATO-frågan och Bodens roll som försvarsnod i norr, parallellt med övrig utveckling i Boden.
Tips till företagen
En stor aktör som redan är involverad i Boden med omkring 100 sysselsatta, en siffra som bedöms fördubblas, är GRK. Mika Mäenpää, VD, gav en inblick i de markförberedande insatser som de gör på Boden Industrial Park just nu och vad som är nära förestående.
Sammanfattningsvis var det stora budskapet från de olika representanterna på plats:
- Se till att ha er hemsida korrekt uppdaterad och på engelska.
- Var beredd på att ta emot förfrågningar och kontakter på engelska och var öppen för att ta emot flera olika kulturer.
- Uppdatera er SNI-kod och kolla upp den information som finns sökbar om ert företag på Bolagsverket.
- Samarbeta med varandra och se till att vara ett av de företag som era samarbetspartners vill jobba med om de kommer till Boden.
- Var en god värd och introducera nya samarbetspartners även i livet utanför jobbet.
Positivt gensvar
Intresset för bygg- och entreprenadbranschens möjligheter i Boden var stort och evenemanget fylldes snabbt av bokningar. En av de stora aktörerna som var på plats var SKANSKA.
– Vi kikar definitivt på Boden. Sist vi byggde här var det på Boden Business Park 2019. Många i branschen följer det som händer i Boden nu, säger Marcus Tjäder, som deltog i träffen tillsammans med projektchef Örjan Johansson.
De uppskattar speciellt att det är Bodens kommun som tar taktpinnen till att samla branschen.
– Ett jättebra initiativ tycker vi. Vi har redan samarbeten här och ser en stor vinst i närheten med lokala företag. För oss är det också viktigt att hitta partners som kan hålla tidsplan och leverera trygghet så att ses på det här viset är mycket bra.
Bland deltagarna fanns också många små lokala företag, inom allt från bostadsbyggande till andra entreprenadlösningar.
En av många lokala deltagare på plats var Moa Nilsson, arbets- och projektledare på GLB i Norrbotten AB.
– Jag tycker det här är superbra, framförallt att de informerar och samlar ihop alla olika entreprenörer, så att vi får vara med på resan och börja med vårt jobb. För oss är det jätteintressant hur vi kan tackla det här utifrån vår bransch. Det ät jättekul att det är på hemmaplan också. Jag är uppvuxen i Norra Svartbyn och det är kul att se vilket arbete dom gör och vilka jobbtillfällen det skapar. Även om inte alla här idag kommer vara med i samarbetet med H2 Green Steel så startar det en beteendeförändring hos företag, som bygger på att alla ska hänga med och få vara med i utvecklingen, säger Moa Nilsson.
Tips! Den 11 maj sätter nästa Bodenxt Talks i samarbete med JOBB Center och Boden Business Park fokus på just frågan om Vinsterna med en mångkulturell arbetsplats och flera språk på jobbet.
Det goda värdskapet som sedan flera år har upparbetats och finns naturligt i Bodens kommuns besöksnäring och älvdalar med hög internationell mognad, kan du inspireras av på Besöksnäringsdagen den 27 april.
Foto: Boden Business Park