Bodens kommun har beviljats drygt 25 miljoner kronor för projektet ”Hållbar mobilitet och tillgänglighet till Bodens nya industriområde”. Projektet ska skapa en säker, trygg, hållbar och mer jämställd arbetspendling till Boden Industrial Park samt säkrare trafikmiljöer för boende, näringsliv och friluftsliv i närområdet.
Den totala summan på 25 miljoner kronor fördelas mellan 14,2 mkr som är medfinansiering från Region Norrbotten och drygt 11 mkr från ERUF, Europeiska regionala utvecklingsfonden/Tillväxtverket. Det är den i särklass största externa projektfinansieringen som Bodens kommun har erhållit någonsin. Det är också första gången sedan 2012 som kommunen får medel från ERUF för ett eget projekt.
Bakgrunden är att Bodens kommun har planlagt ett 550 hektar stort industriområde, Boden Industrial Park. Området är en viktig del i den gröna samhällsomställningen. Här förbereder H2 Green Steel världens första storskaliga gröna stålverk och Europas största vätgasanläggning. Intill finns ytor med både naturvärden och fler industrisatsningar.
I anslutning till Boden Industrial Park finns sedan lång tid tillbaka befintliga stigsystem och grönområden som är viktiga för närboende och det lokala näringslivet. Grönområdena är en del i att skapa platsattraktivitet och stödjer kommunens vision om det goda livet. Genom projektet tryggas tillgången till viktiga friluftsområden med trafiksäkra passager och hastighetsdämpande åtgärder.
Långsiktigt hållbart
Erhållna medel kommer även bidra till ett långsiktigt hållbart transportsystem som är tillgängligt, effektivt och jämställt. Projektet ska också säkerställa övergången mellan olika transportsätt såsom tåg, buss, cykel och gång. Det syftar till att skapa säker kollektivtrafik och busshållplatser, laddningsstationer för elcyklar, cykelbanor med mera till det nya industriområdet för pendlande personal, externa besökare och kommuninvånare. Trafikflödet kommer att öka markant i den befintliga och tillkommande infrastrukturen till Boden Industrial Park. Därför är en god framförhållning i tillskapandet av trygg och tillgänglig trafikmiljö ett måste.
För att nå målen ska projektet genomföra följande aktiviteter:
- Anlägga sammanhängande cykelväg till Boden Industrial Park från Resecentrum samt mellan Södra Svartbyn och Norra Svartbyn via Fyragårdarshöjden.
- Byggnation av laddplatser för elcykel vid Resecentrum.
- Anlägga passage i plan för oskyddade trafikanter och häst längs Svedjebergsleden/väg 605.
- Anlägga busshållplatser med cykelställ längs väg 605/Svedjebergsleden samt Svartbyleden/Fyragårdarshöjden.
- Omfattande, löpande och interaktiv kommunikation med medborgare och närboende, och framtagande av information och kommunikation som påverkar individers attityd och beteende till hållbar mobilitet och resande.
- Insatser för att främja hållbart resande och ökad jämställdhet. Exempel är bl a utveckling av tryggare kollektivtrafiklösningar, fler busshållplatser och förbättrade möjligheter till cykelpendling.
– Vi är oerhört glada och tacksamma över de medel som Regionen och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden nu bidrar med. Det är ett fantastiskt bidrag i den pågående samhällsomställningen här i Boden. Infrastrukturprojektet kommer säkerställa en långsiktigt hållbar och säker tillgänglighet till Boden Industrial Park. Projektet är också en viktig del i utvecklingen av ”Det Goda Livet” i våra närliggande stadsdelar och har också varit tydligt uttryckta behov i våra medborgardialoger. Det är därför extra roligt att kunna möta upp både näringslivet och Bodensarnas behov av hållbara transporter i ett och samma projekt, säger Ellinor Isaksson Larsson, samhällsbyggnadsstrateg, Bodens kommun.
Foto: Mats Engfors, Fotographic