I Sverige pekas Boden ut som en nod i ett grönt vätgasnätverk. Den 9 februari sattes luppen på vätgasens möjligheter i framtidens samhälle, under ett välbesökt event på Boden Business Park.
Här i Boden planeras världens största vätgasanläggning. Det innebär konkurrensfördelar och möjligheter för många berörda i såväl kommunen som regionen. Den 9 februari samlades närmare 100 personer på Boden Business Park för att lyssna till några av regionens främsta inom vätgas. Siktet ställdes in på Bodens förutsättningar, varför så mycket händer just här just nu, vad det innebär för regionen och hur små och medelstora företag redan nu kan börja tänka kring vätgas. Arrangör var Bodens kommun i samverkan med Boden Business Park.
– Det här är något som hela världen kommer att behöva göra och eftersom vi här i Norrbotten tillsammans med Västerbotten går före så är det vi som leder utvecklingen. Jag är övertygad om att när vi ser tillbaka på den här tiden kommer vi kunna dra paralleller mellan våra satsningar på vätgasen och tidigare industrisatsningar som de stora utbyggnaderna av järnvägen och fibernätet, säger Claes Nordmark, kommunalråd i Bodens kommun.
Engagerade talare
Talare under dagen är alla personer som brinner helhjärtat för vätgasfrågan.
Pedro Raposo, director Power to X vid AFRY, har arbetat med vätgas sedan 2008. Han har en examen i kemiteknik och har varit involverad som projektledare på flera storskaliga vätgasanläggningar. Han har också agerat som vätgasexpert i olika projekt i Sverige. Pedro Raposo leder just nu AFRY:s Power-to-X-verksamhet.
Cecilia Wallmark, verksamhetsledare för vätgassatsningen CH2ESS vid Luleå tekniska universitet och ett erkänt namn inom vätgasområdet i världen. Hon har över 20 års erfarenhet inom teknikområdet vätgas och bränsleceller i Sverige, men även internationellt.
Marita Nilsson, Technology Lead Electrolyzer Systems, H2 Green Steel. Hon ansvarar för teknisk analys, kravställning och forskningsstrategi inom elektrolyssystem på H2 Green Steel. Hon har lång erfarenhet från Scania, där hon bland annat jobbat som produktägare för batterisystem och teknisk projektledare för utveckling av bränslecellslastbilar.
I den efterföljande paneldialogen medverkade även Roland Skoog, ägare Skoogs bränsle, som distribuerar bränsleprodukter i norra Sverige. Han är en av många som fått upp ögonen för vätgas de senaste åren och valde för en tid sedan att investera i Oazer som utvecklar och säljer vätgastankstationer.
Bakgrund och framtid
Under dagen vävdes vätgasanvändningen historiskt samman med var vi står i dag och vilka möjligheter den erbjuder i framtiden, globalt, regionalt och lokalt.
Pedro Raposo förklarade bland annat att vätgasanvändning i sig inte är särskilt innovativt, det har skett i 100 år. Det som är en spännande utmaning är storskaligheten och dess potentiella användningsområden.
– Jag ser en stor potential i att till exempel använda vätgas istället för elektrifiering av tågtransporter. Vi har fantastiska förutsättningar här i norra Sverige, säger han.
Kostnadsfri utbildning
Cecilia Wallmark talade om vikten av att sprida kunskapen om vätgas. Hon tipsade bland annat om en kostnadsfri utbildning som finns på både svenska och engelska för den som vill lära sig mer eller för företag och organisationer som vill introducera sin personal i ämnet. För att öka kompetensen på alla plan implementeras vätgas även i många av universitetets utbildningar.
Marita Nilsson från H2 Green Steel beskrev vätgas som en swiss army knife – den kan användas till väldigt mycket men är inte alltid det bästa verktyget.
– Vi ska använda vätgasen där det är kostnadseffektivt eller saknas lösningar idag. Vi på H2 Green Steel vill vara det första företaget i en ny industri, och vi ska göra det i Boden. Sen kan vi ta med den kunskapen ut i världen med Boden som modell, säger hon.
Roland Skoog delade med sig av ett mer i sammanhanget småskaligt användar- och företagarperspektiv.
– Jag har hållit på i 37 år med bränslen och inser att vi måste öppna ögon och sinne för den nya omställningen. Vi kan inte jämföra med vad vi har och har haft utan ställa oss frågan – vad är alternativet när bensin och diesel försvinner?
Kompetens
Ett återkommande nyckelord för att möta framtidens vätgasmöjligheter var från alla talare framförallt tillgång till kompetens. Inte bara för att bygga och driva storskaliga anläggningar utan också för att serva, kontrollera, utbilda, skapa regelverk, säkerhet med mera. Det blev också tydligt att storskalighet och behov av offentligt stöd är nödvändigt.
Intresset från publiken var stort och frågorna många. Bredden av deltagare var också stor från olika branscher och aktörer. En av deltagarna var Nordion Energi, som arbetar med infrastruktur och klimatneutral distribution av gas.
– Vi är här för att det är här det händer i stor skala. Från vår sida finns en ambition och plan för ett vätgasnät. Men det är möjligheter och behov som styr, säger Björn Santana Arvidsson, vice VD på Nordion Energi.
Bland deltagarna fanns även representanter inom teknik, utveckling, fordon med mera.
– Det är spännande att lära sig mer och bredda mig lite inom det här, säger Torbjörn Ferm, Zeppelin.
Johan Elfwing, ABB, påtalar också vikten av att möta andra i branschen, vilket också var en direkt uppmaning från panelen för den fortsatta utvecklingen.
Arrangemanget var en del i satsningen Bodenxt Talks som lanserades som en studiolösning under pandemin för att sända fördjupande dialoger om samhällsomställningen. Detta var det första Bodenxt talks som gick live. Fler planeras under 2023.
Läs mer om Boden och vätgasen HÄR.
Text och foto: KOMM/Bodens kommun